Minder geluidsoverlast én meer woningen in de Schipholregio
De geluidsoverlast van Schiphol vormt een groot maatschappelijk probleem. Net als het grote tekort aan betaalbare en goed bereikbare woningen in de stedelijke regio rondom de luchthaven. In het onderzoeksrapport ‘Minder Hinder’ wordt een serieuze poging gedaan de ordening van het luchtruim opnieuw te verbinden met de ordening van de ruimte op de grond. Een van de belangrijkste inzichten is dat het de moeite loont om spreiding van geluidshinder in de regio te verminderen, waardoor er in absolute aantallen minder bewoners hinder ondervinden en er ruimte ontstaat voor woningbouw.
Open brief
In een open brief aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening concludeert het College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs (CRa) dat het ontwerpend onderzoek ‘Minder Hinder’ toont dat het mogelijk is om twee vertrekroutes aan te passen. Het gaat om de route over Amsterdam Nieuw-West en de route tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Deze aanpassingen hebben geen consequenties voor de capaciteit van Schiphol, maar leveren wel een enorme geluidsreductie op voor tienduizenden bewoners. Bovendien ontstaat er, door het verdwijnen van twee geluidshindercontouren, ruimte voor minimaal 60.000 nieuwe woningen op twee zeer gewilde en goed bereikbare locaties.
Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving Wouter Veldhuis: “De afgelopen halve eeuw is de stedelijke ontwikkeling om de geluidscontouren van Schiphol heen gevouwen – het resultaat oogt als een origamikunstwerk. Maar nu is de ruimte op. Het wordt dus hoog tijd om de ordening van het luchtruim opnieuw te verbinden met de ordening van de ruimte op de grond.”
Compensatie
Het aanpassen van een vertrekroute leidt, bij een gelijkblijvend aantal vliegbewegingen, natuurlijk ook tot meer hinder op andere plekken in de regio. Maar als deze aanpassingen leiden tot netto aanzienlijke vermindering van het aantal gehinderden én tot substantiële verstedelijkingskansen in strategisch gelegen gebieden, is er een zwaarwegend maatschappelijk belang om dit in samenwerking met de regio nader te onderzoeken. Met als belangrijke voorwaarde dat bewoners die meer hinder zullen ondervinden, daarvoor serieus worden gecompenseerd.

Adviezen & publicaties
-
Open brief aan de ministers van IenW en VRO over de toekomst van Schiphol
In een open brief aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening concludeert ...
-
Minder hinder - Een ruimtelijke verkenning naar een duurzame en toekomstbestendige inrichting van de Schipholregio
In het onderzoeksrapport ‘Minder Hinder’ wordt een serieuze poging gedaan de ordening van het luchtruim opnieuw te verbinden met ...