Geen reclame in het landschap

Het College van Rijksadviseurs adviseert de ministers van Binnenlands Zaken en van Infrastructuur en Waterstaat een verbod uit te vaardigen op nieuwe reclamedragers in de snelwegzone. Ook de digitalisering van de bestaande reclamedragers moet volgens het College worden verboden. Want ledschermen zijn in het landschap ongewenst, zowel op masten als aan gebouwen. Dat schrijft het College van Rijksadviseurs in een advies dat vandaag is gepubliceerd.

Reclamelasten

Reclame rukt op langs de snelwegen, steeds meer boodschappen trekken ons oog vanaf illegale trailers, vanaf de gevels en daken van gebouwen en vooral vanaf reusachtige reclamemasten. De snelweg vercommercialiseert. Ronduit verontrustend is de opkomst van ledschermen: uit onderzoek van het College van Rijksadviseurs blijkt dat honderd analoge masten dreigen te worden omgebouwd tot digitale zendmasten die hun boodschappen afvuren op passanten.
Deze dubbele ontwikkeling – meer borden en meer led – is volgens Rijksadviseur voor het Landschap Berno Strootman een aanslag op een van de onze kostbaarste vermogens: onze aandacht. “Juist omdat we steeds meer tijd zoomend, app’end en netflixend doorbrengen, verdienen de rust, de schoonheid en de troost die landschappen bieden alle bescherming. “

Het onderzoek van het College van Rijkadviseurs laat aan de hand van vier cases – Apeldoorn, Assen, Vianen en Roosteren – zien hoe het landschap in de uitverkoop gaat. Voor gemiddeld nog geen 30 duizend euro per jaar hebben reclame-exploitanten daar het recht gekregen om voorbijgangers te bestoken met reclame en de duisternis aan te tasten.
 

Nacht van de nacht

Het College van Rijkadviseurs vraagt aandacht voor reclamemasten in het landschap in het weekend van de Nacht van de Nacht, een initiatief van de Natuur- en Milieufederaties waarin zij pleiten voor een donkere nacht. Reclamemasten zijn een van de oorzaken waardoor het in Nederland nooit echt donker wordt.